In de pers

‘Laten we eindelijk normaal doen over asbest’. Met deze oproep hebben we duidelijk een snaar geraakt. Op 2 juni opende De Volkskrant met ‘Pleidooi voor minder asbesthysterie, sanering is vaak weggegooid geld’. Aanleiding is de publicatie van een rapport, van een door Talis geïnitieerd onderzoek, naar redelijk asbestbeleid. We zijn veel het nieuws geweest, zowel lokaal, regionaal als nationaal (NOS, RTLnieuws, OmroepGelderland, Trouw, De Gelderlander). En dit was de bedoeling. We kunnen pas normaal doen over asbest als er normaal over gesproken wordt. En de grote media-aandacht heeft ertoe geleid dat de gesprekken die week op veel plekken in het land zijn gevoerd. Tot in de Tweede Kamer.

Asbest

In het pamflet ‘Laten we eindelijk normaal doen over asbest’ houden we een pleidooi voor een proportioneel asbestbeleid, om continu te zoeken naar een evenwicht tussen veiligheid, urgentie, wensen van huurder en budget, een evenwicht  tussen ratio en emotie. Om de ‘ratio’ scherp in beeld te houden laten we elke twee jaar ons asbestbeleid en de uitvoering door externe experts doorlichten. In 2016 heeft deze toetsing opnieuw plaatsgevonden. Uit het rapport komt naar voren dat het bewustzijn bij de medewerkers ten aanzien van asbest hoog is, daarentegen kan de afstemming tussen onze teams verbeterd worden.

Bewust- en bekwaamheid van Talis en een aannemer zagen we terug op de vrijdagmiddag voor het pinksterweekend: Een aannemer installeert in één van onze woningen in Wijchen een dakdoorvoer

voor een cv-ketel. Als gevolg van het werk vallen onverwacht stukken dakbeschot in de slaapkamer

en een voorkamer. In deze voorkamer staat een mooi aquarium en terrarium met schildpadden. De aannemer vermoedt een asbestbesmetting en zoekt direct contact met het asbestteam van Talis.

Een medewerker van dit team gaat onmiddellijk in gesprek met de bewoners. In dit gesprek geeft hij

uitleg over de risico’s van asbest , waardoor de bewoners goed weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast bepaalt de medewerker in overleg met verschillende experts dat het isoleren van de bron van het asbest de beste saneringsstrategie is. Het resultaat: de volgende dag is het huis asbestschoon, zonder veel overlast voor de bewoners en hun huisdieren.